söndag 8 juli 2012

Ålands hav

Om jag hade oändligt med tid skulle jag tillbringa en del av den med att sommartid åka fram och tillbaka mellan Åbo och Stockholm. Både Åbolands, Ålands och Stockholms skärgård är så vackra att det nästan gör ont, och jag med min förkärlek för villor med torn och glasverandor får mitt lystmäte rågat.

Tur för mig i dag att båda lekrummen på färjan har gigantiska fönster. Och i dag passerade vi dessutom Ruisrock (för icke-finländska läsare: Ruisrock är Finlands största återkommande musikfestival, om jag förstått det rätt?) mitt under en konsert. Jag har aldrig insett vilket fantastiskt festivalområde Ruisrock har. Tänk att kunna simma ut från stranden mitt under konserten och ändå ha uppsikt över scenen, härligt!

Dock är det alltid tråkigt att lämna Finland, jag hinner aldrig göra ens en bråkdel av det jag skulle vilja, eller umgås så mycket med släkt och vänner att jag skulle känna mig nöjd. Och nu åker vi ju hem väldigt tidigt, och missar varmt havsvatten, blåbär, svamp och kräftor. Sommarn och semestern skulle behöva vara minst dubbelt så lång!

Nå, här kommer i varje fall en bild på utsikten sent sista kvällen. Och på resultatet av ca 15 minuters smultronplockning av tre personer och det bären sedan användes till.

Inga kommentarer: