måndag 25 mars 2013

Fint i fjällen


David, Davids pappa och Davids kompis Daniel åkte Årefjällsloppet i lördags. Det är 7,5 mil i fjällterräng, mellan Vallbo och Åre, ett långlopp som avslutade långloppstouren och gick för första gången i år. De som åkte det  och som tidigare har åkt Vasaloppet, ansåg att det här var mycket värre. Men de hade i alla fall fint väder. Och alla våra kom i mål. Vi var ett gäng som hejade på, och kvällen innan åkte vi upp till Daniels pappa, som bor i Vallbo. De har det läckraste huset i fjällmiljö jag vet om, och till och med jag, som inte egentligen är någon utpräglad fjällromantiker, blir alldeles betagen av deras utsikt. De bor liksom vid vägs ände. Och har ritat huset själv, inrett med närproducerat och miljövänligt och återanvänt. Helt otroligt fint är det, och en lisa för själen att besöka.

Och just det, de har 9 huskysar också.


Hundarna!


Efterrättstårtan och burkporr.


Det HELT. FANTASTISKA. KÖKET. Vill ha.


Utsikten från matbordet vid frukost.


Glasverandan. Har jag nämnt att jag är glasverandafetischist?


Eller att jag älskar gamla soffor?


Mer utsikt. Mot Ottfjället, om någon undrar.


Uppehållsrum. Stort fönster till vänster, köket bakom kaminen till höger.


Det läckraste privata badrum jag någonsin sett. Det finns ett inbyggt, upphöjt badkar också. Och det som ser ut som fönster är dörrar. Som kan öppnas, ut mot fjällvärlden.


Fungerande vedspis köpt på auktion.


Gammalt skåp med torkade blommor ovanpå.

Det finns betydligt mer fint också, men det är nästan så att jag borde återkomma med en bättre kamera.

Inga kommentarer: