lördag 6 juli 2013

Sedan senast, del 31: Cirkus

Första veckan i juni hade Östersund besök av Cirkus Maximum, som tydligen är Sveriges största cirkus. Jag var lite sugen på att gå, min pappa tog alltid min bästa kompis Selma och mig på cirkus när vi var små, och jag tyckte det var fantastiskt, men det var ganska dyra biljetter och lite för sen föreställning för att vi skulle kunna räkna med att Rasmus skulle palla hela föreställningen.

Men att titta på djuren var gratis, och kunde göras på dagtid. Cirkuset höll till på Yran-campingen, precis på andra sidan sjön från oss, och djuren hade sina provisoriska inhägnader längs med vägen så att man kunde gå ända fram till dem.

Genuint konstigt att plötsligt ha elefanter på gräsmattan nedanför Jamtli. Inhägnaden bestod förresten bara av pinnar och snören, inga elstängsel eller något sådant, så de måste verkligen lita på sina djur.

Jag tror att David och jag var mer impade av elefanternas närvaro 
än Rasmus, han verkar inte ha internaliserat än att det inte är vardagsmat med elefanter på campingen.

Lite blommor kunde han ändå kosta på sig att bjuda på.

Det fanns även små ponnisar.


Cirkusen såg ut som cirkusar ska.


Det är något eget med cirkusvagnar. Jag var en gång inne i två som då fungerade som sommarstuga åt en pensionerad direktris på Borgbacken i Helsingfors. Vagnarna fanns då på Emsalö, nära min mormors hus. Jag undrar om de fanns kvar, de var riktigt fina då för 20 år sedan i varje fall.

Inga kommentarer: