måndag 1 juli 2013

Sedan senast, del 26: O lycka! En vintagebutik i stan!

Drygt en vecka efter att jag hade beklagat mig till Emma SundhVintagefabriken över att det inte finns några riktiga vintagebutiker i Östersund, kunde man läsa i Östersundsposten att det minsann hade öppnat en på Hornsgatan på Frösön. Det är ca 600 meter hemifrån.


Sådant måste så klart undersökas, och jag satte på mig min bästa dräkt och hatt, tog Rasmus i handen och traskade i väg.

Dräkten (det är en klänning) köpta jag vid förra Stockholmsbesöket på ovannämnda Vintagefabriken av ovannämnda Emma, och den sitter skumt bra. Väskan är från Beyond Retro, och handskarna likaså. Jag köpte handskarna till vårt bröllop, men använde dem aldrig, så det var faktiskt deras första tur i mitt ägo. Hatten är från Old Touch, och det famösa 8-klännings-köptillfället i april.

Butiken fanns, var öppen och heter Ceci Twist. Där finns möbler, porslin, skor och kläder. Ett utmärkt ställe, äntligen en riktig vintageaffär som har sållat och plockat ut det bästa! Bra för oss som vill ha, men inte hinner besöka och rota hos Myrorna, Kupan och liknande ställen tillräckligt ofta.

Där fanns till exempel en ljuvlig brudklänning, gissningsvis 60-tal? Den fick dock hänga kvar till någon annan.

Jag köpte mitt första par vintageskor. Jag har lite för breda fötter för att kunna ha gamla skor i vanliga fall, men dessa passade så bra att jag till och med promenerade hem i dem.

Alltså arbetet i gamla skor! Kolla markeringarna, de är uppbyggde inne i sulan och faktiskt riktigt bekväma.


Jag hittade även en superfin kappa för 300 kr, med alldeles perfekt längd och vidd för klänningar med underkjol som går till strax under knät, vilket faktiskt inte är alldeles lätt att hitta.

Jag kunde inte heller lämna detta ljuvliga set. Jag köpte det till Rasmus, men tror kanske att jag behåller det själv.

Titta, färgglada cirkusdjur i trä! För endast 40 kr! Då saknas visserligen några delar, men det märks inte om man inte vet om det.


Den tilltänkta mottagaren var måttligt road och lät sig inte ens mutas med stans största och bästa bulle från butikens granne, det utmärkta Svenssons Kafé. Till slut höll han på att riva hela haket, och vi fick gå till närmaste lekplats, där han kunde härja på i fred. Och där satt jag vid sandlådan i min dräkt och hatt och  krokodilskor, och tyckte ändå att livet var ganska bra (jag fick äta upp bullen).

Och just det, den fina (eller "trevliga", som det står i alla auktionsannonser) teservisen Teneriffa av Arthur Percy för Gefle/Uppsala-Ekeby, i produktion 1943-57, köpte jag också där. Tekanna, mjölkanna, sockerskål, 12 assietter och 12 fat till kopparna, samt 11 koppar, allt för 500 kr. Mitt bästa fynd på länge. Tyvärr har en av tekopparna redan gått sönder som ett resultat av oförsiktig kartongplacering i förhållande till klåfingriga barn, men det är fördelen med att ha ha en så stor servis. Hur ofta behöver man 11 tekoppar? Jag tror vi klarar oss med 10. 

40-talssservisen på 40-talsskrivbordet. Jag gillar guldkanten på vardagen man får av att drick te ur den här servisen (pun intended).

Inga kommentarer: