tisdag 18 juni 2013

Doftminne och sommargästen

Jag har strukit i kväll. Nackdelen med vackra klänningar med mycket vidd i kjolen, är att det tar en sjuhelsikes tid att stryka allt detta tyg. Men jag lyssnade klart på Maria Svelands "Bitterfittan" (som för övrigt är en intressant och utmärkt bok) via Storytel på mobilen, så det var inte så farligt ändå. När jag sedan kom upp från källaren, där vår tvättstuga och tillhörande strykattiraljer befinner sig, fick jag ett riktigt starkt doftminne-flashback. Det doftade exakt som sommarkvällarna när jag var liten, i min mormors hall på landet. Och vet exakt vad den lite tunga, söta doften var, det var porslinsblommor i hallfönstret. Vi har inga porslinsblommor, men nu känner jag starkt att jag måste skaffa några, för ingen sommar är komplett utan den doften. Alternativt får jag stryka mycket, eftersom det som orsakade doften nu, var lavendeloljan jag brukar ha i sprayflaskan med strykvatten. Men då tycker jag nog att det är trevligare att skaffa blommorna.

Årets sommargäst har annars anlänt. Och undersåtarna ålar sig i dammet framför hens höghet Mirran.

Inga kommentarer: