onsdag 26 juni 2013

Midsommar, del 1

I fredags var det ju midsommar, och för ovanlighetens skull var vi hemma. Annars är ju midsommar en helg som jag alla gånger föredrar att fira med vänner i Finland, men när vi är här brukar vi oftast fira med Davids familj hos svärfar. Men i år skulle vi vara hemma, och då gäller det att vara hemma med stil.

David och Rasmus inledde med att maja midsommarstången.


Jag inledde med att lägga håret och sätta på mig en hatt. 

Midsommardagens outfit. Klänningen är fra Berkeley, Kalifornien. Jag älskar den. Koftan är från H&M. Hatten är för övrigt från Beyond Retro vid Zinkensdamm.


David kunde inte fatta hur det kunde ta mig så lång tid att lägga håret, men han kan ju försöka själv, så får han se hur lätt det är. När man för en gångs skull inte ska cykla och därför inte behöver ha hjälm på sig, gäller det att passa på.


Vi tog båten till Jamtli. Det tog ca 30 sekunder att åka över vattnet till fastlandet, och minst en kvart att förtöja båten vid Jamtlis ångbåtsbrygga.

På bryggan möttes vi av svägerskan Annika och Rasmus kusiner Klara och Signe. Så här glada var Rasmus och Signe över att vara på Jamtli.

Vi inledde med picknick i gräset. Norsk barnebunad, svensk flagga.

Och svenska flickor med fina kransar.

Plötsligt dök det upp ett korps. Mitt norska hjärta gladdes. Fram för grannsämjan (och så blir jag lite sentimental av trummorna och korpsmusiken, men säg det inte till någon).

Japp. Nördigare än så här blir det inte, men det har sin charm. I varje fall ibland.


Så var det dags att resa midsommarstången.

Och där var den rest. Sedan dansades det små grodor och vi äro musikanter, men Rasmus var skeptisk, så vi gick och tittade på kaninerna i stället.

Bunadsprins.


Kaninerna!


Sedan åkte vi hem och förberedde middagsbesök. Resten av dagen kommer i ett eget inlägg.

Inga kommentarer: