måndag 17 juni 2013

Sedan senast, del 18: Vintage, Kransen, lekpark och Springsteen del 3

På lördagen fick David och Rasmus underhålla varandra, medan jag gav mig ut i Stockholms underbara vintagevärld.

På Old Touch på Upplandsgatan hittade jag 10 middagstallrikar med olika fiskmotiv för 900 kr. Jag tänkte omedelbart på min mamma, som är svag för vackra fisksaker, och hade nog köpt dem om det inte var för att jag omöjligt kunde släpa dem med mig över hela Stockholm hela dagen. Synd. Jag känner så här i efterhand att det harmar lite att jag inte försökte hitta någon lösning. Hoppas de hittade en annan kärleksfull ägare.

Underbara Old Touch! Tänkt att jag i åratal gick förbi och inte förstod att gå in! Vi bodde alldeles i närheten, och jag upptäckte den inte förrän jag flyttat till Östersund. Ibland vill man ju bara sparka sig själv.

Här kan man hitta lakan, nattlinnen, underklänningar, dukar, foton, burkar, smycken, böcker och allt möjligt annat vackert och underbart från de tidiga 1900-taler fram till, tja 60-talet? Men mycket fokus i inredningen ligger på det riktigt gamla, och det är så vackert och väcker sådant habegär!

Jag köpte 8 (!) klänningar på Old Touch, det lär dyka upp bilder så småningom efter hand som jag använder dem. Men först ut en ljuvlig ljusgrön sommarklänning som fick bli hemresan outfit dagen därpå:


Här ser man förresten en liten del av vår walk-in-closet, bilden togs efter att vi kommit hem igen. Koftan är förresten från Oasis.


Alltså arbetet i gamla klänningar! Små veck och sömmar på olika ställen som gör att passformen blir något helt annat än vad man hittar nu för tiden (om man inte vill betala väldigt mycket pengar för sina kläder). Klänningen satt som om den var sydd till mig.

Efter Old Touch åkte jag ut till Midsommarkransen, och det som var mitt egentliga mål för dagen: den nyöppnade vintagebutiken Vintagefabriken, som drivs av bland andra Emma Sundh, vars blogg jag följt i flera år.

Det var mycket fint i Kransen

Och jag hittade en mycket fin klänning som fick följa med hem, tillsammans med lite randiga papperssugrör.

I Midsommarkransen finns också Lyckliga Gatan, en annan vintagebutik med lite mer fokus på lampor och annan inredning, även om det finns kläder även där. Jag kom visst hem med en mörkblå, midjekort jeansjacka därifrån Vem hade trott?


Efter Kransen mötte jag upp David och en sovande Rasmus, och vi gick och fikade på City-konditoriet. En annan bra grej i Stockholm som jag upptackt först efter att vi flyttat därifrån, trots att jag jobbat bara 200 meter bort. Ett riktigt palats är det!

Kolla de ljusgröna sidentapeten och guldet i taket! Och lampan!

Sedan åkte vi hem till Björn i Kristinebeg, på Kungsholmen, där vi bodde under den här visiten. Medan David tupplurade, hängde Rasmus och jag i Kristinebergparkens lekplats och väntade på faster Elin som skulle vara barnvakt.


Där fanns en fin båt.

Och sedan drog David och jag iväg till den tredje Bruce-konserten den här omgången, den här gången med sittplatser. Igen magiskt vackert med alla lysande telefoner under "The River". Och det var det Stockholmsbesöket.

Inga kommentarer: