söndag 16 juni 2013

Sorgesång över vårt döda körsbärsträd


O, mitt vackra körsbärsträd
Du som gjorde att mina ögon öppnades för det som trädgården kunde ge
helt utan att kräva något i gengäld
Varför har du lämnat mig?



I dag står du kal och grå,
men jag minns hur du såg ut i dag
för exakt ett år sedan


Du undersköna!


I augusti började du rodna

Och bära rikligt med frukt

En fröjd för ögat!

Dina klasar hängde tunga, och lockade oss ut även regntunga dagar


För du var en fröjd även för gommen

En otippad lyx under kalla Jämtlandshöstdagar
Vad jag hade sett fram emot att få beundra din utveckling även i år

Fram emot syltkokandets crescendo, du ljuvaste av matporr!

En gåva till mänskligheten. Och till glada vänner.


Jag förundrades över dina bär, som även efter frosten var söta och vackra.
Men frosten blev nog din baneman
Du gav oss mycket mer än vad vi tydligen gav dig
Vad skulle vi ha gjort annorlunda?

O, mitt vackra körsbärsträd, varför har du lämnat mig?

P.S. Om någon vet något om plötslig körsbärsträdsdöd, får ni gärna höra av er till mig.

Inga kommentarer: